úterý 18. února 2014

Chléb kynutý v lednici

Potřebovala jsem odložit pečení na později, tedy původně to měl být chléb k snídani, ale ráno vstávat o hodinu dříve opravdu nezvládnu...
Takže byl k obědu a všem nám chutnal. Použila jsem můj oblíbený recept na Bramborovo-pšenično-žitný chléb. Jen jsem si postup ještě více zjednodušila...


Suroviny:
300 g žitného kvásku
270 g vody se 2 vrchovatými lžícemi bílého jogurtu (270 g je hmotnost celkem)
80 g chlebové žitné mouky
420 g chlebové pšeničné mouky
120 g vařených brambor (asi 2 malé brambory)
22 g soli
1 velká lžíce mletého kmínu
2 lžíce slunečnicových semínek (trocha inovace..a byly moc dobré)

1.krok:
Ráno jsem vytvořila kvásek ze 150 g vody, 150 g žitné mouky a kousku kvásku z lednice (cca 50 g). Nechám v míse zabalené v igelitu aktivovat cca 12 hod.

2.krok:
Večer odeberu zpět kus aktivovaného kvásku do lednice tak, aby mi v míse zbylo 300 g. Přidám vodu s jogurtem, žitnou a pšeničnou mouku, brambory rozmačkané vidličkou, sůl, kmín. Promíchám a hnětu mixérem hnětacími háky cca 5 min. Pokud je těsto tak tuhé, že by to mixér nezvládl, je možno přilít trochu vody. Nechat kynout opět zabalené v igelitu min 2 hod, ale klidně déle, prostě než půjdete spát.

3.krok:
Před spaním uložte těsto do lednice, zabalené v igelitu. Žádné překládání, stáčení, nic. Jen uložit do ledničky, ani pohádku mu nemusíte číst :)

4.krok:
Dopoledne rozehřát troubu i s kastrůlkem a pokličkou na 250°C. Počítejte s dobou pečení cca 43 minut, něco trvá rozehřátí trouby a také musí chléb aspoň trochu vychladnout. Tak si to můžete načasovat tak, aby byl k obědu...Stěrkou jsem uvolnila těsto z mísy, překlopila do kastrůlku, urovnala povrch. Šlo to dobře, těsto bylo trochu pevnější než při kynutí mimo lednici. Rovnou jsme ho nařízla do kříže, přiklopila pokličkou. Žádné stříkání vodou, zvlhne sám tím přiklopením. Po vložení do trouby jsem teplotu stáhla na 230°C, Teplota stejně klesla, protože se při vyklápění těsta do kastrůlku (na pojezdech při otevřené troubě) vzduch v troubě ochladil. Po 10 minutách jsem prohloubila naříznutí (není nutné) a pekla dalších 20 minut přiklopené. Potom sem ho vyndala ven a pekla volně na mřížce ještě 13 minut. Poslední minutky to chce hlídat, případně pootočit. Nakonec jsem ho zabalila do mokré, vyždímané utěrky a postavila na mřížku. Rozbalte podle toho, jak moc měkkou kůrku chcete a také jak dlouho vydržíte čekat. Mokrá utěrka pomůže i k rychlejšímu chladnutí. Byla krásně vidět pára, která z chleba stoupala, ale vyfotit se mi ji nepodařilo.




Žádné komentáře:

Okomentovat