pátek 7. března 2014

Dalamánkový chléb

Chtěla jsem upéct dalamánky (Dalamánky na svačinku), tentokrát už rovnou z celé dávky.
Ale nakonec jsem večer nenašla  chuť ani sílu a tak vznikl Dalamánkový chléb.

Suroviny:
300 g kvásku (žitného)
175 g vody
350 g hladké pšeničné mouky
3 g kmínu
10 g soli

1.krok:
Ráno (7 hod) jsem aktivovala kvásek - tj. vzala uschovaný kvásek z lednice (já schovávám kolem 50-60 g), přidala 150 g žitné chlebové mouky a 150 g vody. Zamíchat, zabalit do igelitu a nechat v teple.

2.krok:
Večer (20 hod) jsem odebrala část kvásku na uschování do lednice tak, aby mi v míse zbylo 300 g kvásku. Kvásek už byl na povrchu trochu oschlý a voněl kysele, ale chlebík i tak vykynul dobře.

Přidala jsem ke kvásku zbytek, tj. vodu, hladkou pšeničnou mouku, kmín a sůl. Hnětla mixérem (hnětací háky) cca 8 minut. Opět zabalit do igelitu a nechat kynout v teple (na mírně vlažném radiátoru).

3.krok
Tady došlo k rozhodnutí, že ty dalamánky opravdu nezvládnu...Takže jsem v 0:50 dala těsto s mísou zabalenou v igelitu do ledničky.

4.krok:
Další den (v cca 12:30) jsem rozehřála troubu i s kastrůlkem a pokličkou na 250°C. Počítejte s dobou pečení cca 40 minut, něco trvá rozehřátí trouby a také musí chléb aspoň trochu vychladnout. Tak si to můžete načasovat tak, aby byl k obědu...Stěrkou jsem uvolnila těsto z mísy, překlopila do kastrůlku, urovnala povrch. Šlo to dobře, těsto bylo trochu pevnější než při kynutí mimo lednici. Nenařezávala jsem ho, sám docela hezky popraskal. Žádné stříkání vodou, zvlhne sám tím přiklopením. Po vložení do trouby jsem teplotu stáhla na 230°C. Prvních 30 minut jsem ho pekla pod pokličkou v kastrůlku, zbylých 10 minut pak vyndaný ven.



Po upečení jsem ho zabalila do mokré, vyždímané utěrky a postavila na mřížku. Rozbalte podle toho, jak moc měkkou kůrku chcete a také jak dlouho vydržíte čekat. U nás se většinou alespoň patička ukrojí ještě teplá...


Žádné komentáře:

Okomentovat