čtvrtek 13. února 2014

Semínkový chléb

Miluji slunečnici! Krásně kvete a její semínky jsou výborná. To byl hlavní důvod, proč jsem se pustila do semínkového chleba. Inspirací mi byl recept na Nadýchaný pětizrnný chléb z kvasu.
Tolik zrní, rozuměj semínek, jsme doma neměla a i ve zdravé výživě na naší oblíbené poliklinice nebyli dostatečně zásobeni...
Takže je recept trochu jednodušší, ale i tak je chlebík moc chutný. Je docela malý, což mi při pečení nedošlo a pekla jsem ho ve stejném kastrůlku jako ostatní chleby. Vyšel logicky trochu plošší, ale na chuti mu to neubralo.


Suroviny:
150 g žitného kvásku
226 g pšeničná hladké mouky (použila jsem obyčejnou)
100 g vody
4 g soli
lžička medu

zápara:
54 g směsi vloček (ovesné, pšeničné, špaldové, žitné)
27 g dýňových semínek
26 g slunečnicových semínek
4 g soli
125 g vody

1.krok:
Aktivovat kvásek - smíchat 75 g žitné mouky se 75 g vody a s 1 lžíci kvásku z lednice. Nechat v míse zabalené v igelitu na teplém místě (radiátor) 12 hodin. Pak odebrat lžíci zpět do lednice, tj. zbude v míse 150 g. Ve stejnou dobu vytvořit tzv. záparu - do vařící vody nasypat semínka a vločky, vypnout, přiklopit pokličkou. Nechat při pokojové teplotě stát 12 hodin.

2.krok:
K aktivovanému kvásku přidat hladkou pšeničnou mouku, vodu, sůl, med a záparu. Zamíchat a mixérem hnětacími háky hníst cca 8 min. Nechat odpočívat cca 1 hod v míse zabalené do igelitu v teple. Potom stěrkou přímo v míse překládat, hníst, vytvarovat bochánek. Opět zabalit do igelitu a nechat kynout v teple. Doba kynutí velmi závisí na teplotě okolí a aktivitě kvásku, cca 2-4 hod. Vykynutý by měl zvětšit objem cca 1,5 - 2 krát.

3.krok:
Troubu rozehřát i s kastrůlkem a pokličkou na 250°C. Těsto stěrkou vyklopit do kastrůlku, přiklopit pokličkou. Na začátku pečení je povrch dost lepivý, proto jsem nařezávala až po 5 minutách. Po naříznutí opět přiklopit a péci 5 min. Potom stáhnout na 220°C a péci ještě celkem 30 min. Samozřejmě je možné ho ke konci pečení odklopit nebo péci již vyndaný z kastrůlku. Lépe se kontroluje barva.

Po upečení jsem ho jako obvykle zabalila do mokré a vyždímané utěrky, aby zvláčněla kůrka a aby rychleji vychladl. Díky zápaře je ale vláčný dost, stačí zabalit na chvilku.




Žádné komentáře:

Okomentovat