sobota 9. srpna 2014

Cibulovo-pšenično-žitný

Milujeme cibulku, smaženou obzvláště. Bylo tedy jen otázkou času, kdy ji dám i do chleba. Nakrájela jsem na jemno cca 170 g syrové cibule a osmažila na lžíci olivového oleje. Na ubrousku jsem ji nechala okapat a zchladnout. Ostatní suroviny jsou stejné jako u bramborovou-pšeničko-žitného chleba, jen místo brambory je použita cibule.


Suroviny:
300 g žitného kvásku
270 g vody se 2 vrchovatými lžícemi bílého jogurtu nebo kysané podmáslí (používám Pilos 1% z Lidlu)
80 g žitné mouky
420 g chlebové pšeničné mouky
37 g dozlatova osmažené cibule, což vylo původně cca 170 g syrové cibule, určitě lze použít více
22 g soli
1 velká lžíce mletého kmínu


1.krok:
Kvásek vytvořím ze 150 g vody, 150 g žitné mouky a kousku kvásku z lednice (cca 50 g). Nechám v míse zabalené v igelitu aktivovat 12 hod. Odeberu zpět kus aktivovaného kvásku do lednice tak, aby mi v míse zbylo 300 g.

2.krok:
Přidám vodu s jogurtem, žitnou a pšeničnou mouku, cibuli, sůl, kmín. Promíchám a hnětu mixérem hnětacími háky cca 5 min. Díky oleji v cibuli bylo těsto hezky vláčné a nelepivé. Nechat kynout opět zabalené v igelitu min 2 hod, ale klidně i déle dle teploty v  místnosti.

3.krok:
Rozehřát troubu i s kastrůlkem a pokličkou na 250°C. Stěrkou těsto vyklopit do kastrůlku, urovnat povrch, naříznou možno ihned, přiklopit. Prvních 20 min jsem chléb pekla při 250°C, pak jsem pekla 10 min při 230°C a nakonec dalších cca 10 min jsem chléb dopékala již vyndaný z kastrůlku. Kdyby měl být chléb světlejší, stáhnu troubu dříve než po 20 minutách.

Nám se líbil tmavý, chřupavý, nebalila jsem ho ani do vlhké utěrky. Nechala jsem ho vychladnout na mřížce a pak zabalila do suché utěrky. Tedy, to už byla patka pryč, takže jsem ho postavila na řeznou plochu, aby neoschla.







Žádné komentáře:

Okomentovat